Visie


GO! freinetschool De Pluim streeft ernaar om een toonaangevende basisschool te zijn waar kinderen vanaf 2,5 jaar zich kunnen ontwikkelen tot sterke jongeren van de toekomst met een creatieve en kritische geest.

De visie van freinetschool De Pluim steunt op 4 belangrijke pijlers die vanuit co-creatie met het team zijn gegroeid. We hebben ze gekozen als accenten over hoe we willen leren, werken en samenleven in freinetschool De Pluim. Als basis voor onze visie gebruiken we de pedagogische waarden van Célestin Freinet, vertaald naar een hedendaagse schoolvisie.

Kwaliteitsvol onderwijs op maat van de leerling

In freinetschool De Pluim gaan we voluit voor kwaliteitsvol onderwijs op maat van elke leerling. Zo vertrekken we steeds vanuit de behoefte van de kinderen en zorgen we dat ieder op zijn eigen tempo en naar eigen kunnen de kans krijgt om zich verder te ontplooien. Met behulp van goed doordachte leerlijnen voor de verschillende leergebieden en Freinettechnieken laten we onze leerlingen groeien doorheen de verschillende jaren.

We stimuleren de eigen inbreng van de kinderen en gaan aan de slag met hun ideeën, hun voorstellen en vragen. De freinettechnieken vormen een belangrijk onderdeel van het leerproces.

Vanuit een gestructureerde zorgwerking ondersteunen de zorgleerkrachten de leerlingen, de leerkrachten en de school met problemen en uitdagingen om zo te komen maximale ontwikkeling. We zijn een lerende gemeenschap die samen op de leerweg wandelt met het nodige respect voor ieders zijn proces.

Welbevinden

Welbevinden staat bij ons voorop. Wie zich goed voelt, komt tot leren. We willen dat onze kinderen met plezier naar onze school komen en dat ze zich thuis voelen in De Pluim.

De Pluim is een veilige en warme school waar in een huiselijke sfeer leerlingen gestimuleerd worden tot verwondering en ontdekking.

We plaatsen het kind centraal in onze schoolwerking. Zij zijn de kernfiguren doorheen onze dagelijkse klaswerking.

We zetten actief in op groepsdynamiek op alle niveaus. Naast het individueel welbevinden zetten we ook in op het welbevinden in de groep. Via klasoverschrijdende projecten werken we aan een open school – en leefcultuur. De leerlingenraad zorgt er als overlegorgaan voor dat leerlingen actief kunnen bijdragen aan de schoolcultuur en – werking.

Dynamische en krachtige leeromgeving met zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Onze school moet een dynamische en krachtige leeromgeving zijn die leerlingen en leerkrachten uitdaagt om te ontdekken en te leren. We vinden het belangrijk om zoveel mogelijk de ideeën van de kinderen te gebruiken om te ontdekken, te onderzoeken en om eruit te leren.

Zelfgestuurd leren heeft een belangrijke plaats in het leerproces van de kinderen. Via klasonderzoeken, individuele onderzoeken en zelfontdekkend leren gaan we voor leren door te doen.

Binnen de school worden verschillende coöperatieve werkvormen gebruikt waarbij de kinderen verantwoordelijkheid krijgen voor hun eigen leerproces.

We stimuleren de kinderen om hun eigen leerproces in handen te nemen en zetten dan ook ten volle in op het werken met werkplannen. Door de vrijheid te geven om hun werk zelfstandig in te plannen, nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leerproces in handen.

We leren van en met elkaar. Dit zorgt ervoor dat we de kinderen de nodige vrijheid geven in en buiten de klas, dit met wederzijds respect.

Als leerkrachten begeleiden we het groeiproces van ieder kind met oog voor de eigenheid van elk individu.

We zetten in op de talentontwikkeling van alle kinderen en gebruiken deze talenten om kinderen te laten groeien. We durven hen ook een spiegel voor te houden om kritisch te kijken naar zichzelf en zo de uitdaging aan te gaan om te stretchen binnen talenten die nog onbekend terrein zijn.

Via onze kringen en klassenraden moedigen we leerlingen aan om hun mening kritisch te leren verwoorden. We zetten ook in op ontwikkeling van een kritische en open blik naar meningen van anderen.

We stimuleren het creatief denken en het creatief denkproces om samen met hen “out of the box” te kunnen werken.

Participatie : Totaalontwikkeling van het kind samen met de ouders.

Als basis voor onze ouderwerking bouwen we op wederzijds vertrouwen en respect tussen leerkrachten, kinderen en ouders. En dit in alle mogelijke richtingen.

Op een respectvolle manier maken we samen school. We gaan voor een sterke betrokkenheid van iedereen binnen een positieve, constructieve en oprechte sfeer.

We zetten in op een warm gevoel, een gevoel van verbondenheid en samenwerking. De ouders worden uitgenodigd om actief deel te nemen aan het schoolgebeuren, om zo samen school te maken.

Cookiebeleid van GO!

Cookiebeleid van GO! (www.g-o.be)

 

GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap met maatschappelijke zetel te Willebroekkaai 36 in 1000 Brussel, is verantwoordelijk voor dit cookiebeleid. Hierbij wenst het GO! u te informeren welke cookies er worden gebruikt en waarom dit gebeurt. Verder lichten we toe in welke mate u als gebruiker het gebruik van cookies kan controleren.

Op websites en alle andere onlinediensten worden technologieën gehanteerd om het gebruikersgemak te verhogen en de werking ervan zo interessant mogelijk te maken. Het bekendste en meest gebruikt voorbeeld van dit soort technologieën zijn de cookies.

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die bij het bezoeken van een website of een mobiele applicatie op de computer op het mobiel toestel worden geïnstalleerd. In dit bestandje wordt informatie opgeslagen, zoals bijvoorbeeld de taalvoorkeur van een website. Wanneer de website later dan opnieuw wordt bezocht, wordt deze cookie opnieuw verstuurd naar de website. Op deze manier herkent de website de gebruikte browser en bijvoorbeeld de onthouden taalvoorkeur.

Sommige cookies blijven slechts gedurende de tijd dat u de website bezoekt op uw apparaat staan (de zogenaamde sessiecookies), terwijl andere cookies gedurende langere periodes op uw apparaat worden opgeslagen (zogenaamde permanente cookies).

Bepaalde verzamelde gegevens laten toe om de gebruiker te identificeren en kwalificeren zich derhalve als persoonsgegevens. In dat geval is ook de informatie zoals uiteengezet in ons privacybeleid (https://freinetschooldepluim.be/wp-content/uploads/2022/11/2019_03_15_privacyverklaring_school_GO.pdf) van toepassing.

Op de sites van GO! worden er twee soorten cookies gebruikt:

  • cookies voor functionele doeleinden
  • cookies voor analytisch doeleinden

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van de website en kunnen niet geweigerd worden.

De cookies voor analytische doeleinden worden o.a. gebruikt om de trafiek te meten (het meten van hoeveel keer een bepaalde pagina wordt gelezen). Voor het gebruik van deze cookies wordt steeds voorafgaandelijk de toestemming gevraagd.

Op deze site worden de volgende cookies gebruikt:

  • Functionele cookies
    • NET_SessionID
      • Doel: om de functies van de website te verbeteren en af te stemmen op uw bezoek. Deze cookie zorgt er bijvoorbeeld voor dat u terugkeert naar de gewenste pagina wanneer u op "vorige" klikt.
      • Geldigheidsduur: sessie
    • BIGipServer
      • Doel: deze cookie verdeelt de gedane verzoeken over de verschillende servers en zorgt ervoor dat bezoeken binnen één sessie bij dezelfde server uitkomen. Dit verbetert de snelheid en de consistentie van het bezoek aan de website
      • Geldigheidsduur: sessie
    • Cookieconsent_status

 

  • Doel: deze cookie bewaart de keuze van de gebruiker i.v.m. cookies.
  • Geldigheidsduur: 1 jaar

 

  • Analytische cookies
    • Google Analytics
      • _ga
      • _gat
      • _gid
    • Doel: deze cookies worden geplaatst door Google, als deel van hun Analytics-dienst. Deze dienst wordt gebruikt om statistieken bij te houden en rapportages te ontvangen over hoe bezoekers de website gebruiken.
    • Geldigheidsduur: sessie (_gat), 24u (_gid), 2 jaar (_ga)

Voor alle vragen en/of opmerkingen kunt u steeds terecht op het hierboven vermelde adres, of op het emailadres: dpo@g-o.be.